Atatürk 1881''de doğdu diye biliyoruz peki emin miyiz?

Atatürk 1881''de doğdu diye biliyoruz peki emin miyiz? Gazeteci Olkan Özyurt bugünkü yazısında dikkat çekici bir konuya değindi. Özyurt Atatürk''ün doğum tarihi 1881''i analiz etti...

Gündem 11.12.2020, 06:46 11.12.2020, 06:46
Atatürk 1881''de doğdu diye biliyoruz peki emin miyiz?

İşte Sabah yazarı Olkan Özyurt'un yazısından ilgili bölüm;

*Mustafa Kemal Atatürk 1881'de doğdu diye öğreniyoruz. Öyle bilip öyle yazıyoruz. Peki o zaman devletin 1939'da bastırdığı, üzerinde Atatürk'ün doğum yılı olarak 1880 yazan pulları nasıl izah edeceğiz?

*Pul koleksiyonu yapmadım ama yakın arkadaşlarımdan birisi ortaokul öğretmenlerimizin yönlendirmesiyle bu tutkulu dünyaya adım atmıştı. Onunla sıkça postaneye giderdik, koleksiyonunu oluştururken nasıl titizlendiğini hâlâ hatırlarım. 

*Biraz da bu yüzden bir yerde pul görünce ilgilimi çeker. Can Yayınlan'ndan çıkan Süleyman Bulut ve Hacı Bulut'un Pullarla Atatürk: Hayatı ve Mücadelesi kitabını da çocukluktan kalma o naif hevesle incelemeye başladım. 

*Fakat pullardan birinde dikkatimi bir şey çekü. Mustafa Kemal Atatürk'ün doğum yılı 1880 olarak yazıyordu.

*Şaşırdım! Yanlışlık mı yapıldı diye düşündüm. Saydım kitapta yer alan altı pulda Atatürk'ün resminin altında doğum ve ölüm tarihleri 1880-1938 olarak yer alıyordu. Altısı da yanlış olamazdı. Peki ama devletin resmi pulunda neden Atatürk'ün doğum tarihi 1881 yerine 1880 yazılmıştı? Acaba hepimizin bildiği "Atatürk 1881'de doğdu" bilgisi yanlış olabilir miydi?
Derin bir tarih tartışmasının içine düşeceğimden habersiz Süleyman Bulut'u aradım, Süleyman Bey "Bu gerçekle 15 yıl önce karşılaştığım zaman sizin gibi çok şaşırmıştım" dedi. Atatürk'ün doğum yılı konusunda tarihçiler arasında yaşanan tartışmayı anlattı. Hatta bu tartışmalım Atatürk hayattayken başladığım söyledi.
Süleyman Bey, koleksiyonundaki kayıtlara baktı "Bizim kitapta kullandığımız Atatürk'ün doğum yılım 1880 yazan pullar 1939'da Ata'nın ölümünün birinci yıldönümünde basılmış" dedi. 

*"Yani devlete göre 1939 yılında Atatürk'ün 1880'de doğduğu düşünülüyor. Böyle mi anlamalıyım" dedim. Güldü "1936'da İngiltere kralı 8. Edward Atatürk'ün doğum gününü kutlamak ister. İngüiz Büyükelçiliği bizim Dışişleri Bakanlığı'na başvurup Ata'nın doğum tarihini sorar. Onlar da cumhurbaşkanlığına durumu iletir. Cumhurbaşkanhğı'ndan verilen resmi yazıda 19 Mayıs 1881 yazar. Yani o yıllarda devletin bile doğum tarihi konusunda kafasının karışık olduğunu anlıyoruz. Fakat sonra 1881 olarak kabul görmüş ve öyle bugünlere gelindi" dedi.

NEDEN 1881 TARİHİ DÜZELTİLMİYOR?

*Bu durumun üzerinden çok geçmeden #tarih'in kasım sayısına göz gezdiriyordum. Necdet Sakaoğlu'nun yazısının başlığı görünce kalakaldım: "1881'de doğdu bilgisi neden düzeltilmedi?"
Sakaoğlu "Atatürk'ün doğum tarihi 1930'lara kadar kitaplarda, pullarda, 1880 olarak geçiyor, kabul ediliyordu. Atatürk'ün yaşam öyküsü, doğum-ölüm tarihleri arasında en doğru çalışacak kurumlar ve büim insanları, çalışacak arşiv ve kaynaklar varken, hâlâ kaynağı bilinmeyen 1881'i benimsemek nedendir?" diye soruyordu.

*Süleyman Bulut, Atatürk'ün doğum tarihi konusundaki karışıklığın nedeninin (tarihçilere göre), takvim değişikliğinden kaynaklandığını anlatmış "O dönem kullanılan hicri ya da mini takvime göre biünen bir tarihi miladi takvime çevirirken yaşanan sıkıntıların bu karışıklığa neden olduğu söylenir" demişti.
Ama Sakaoğlu yazısında bu savın çok ciddiye alınmayacağını dile getiriyordu. Ve "Yalanda yayımlanacak Atatürk ve İstanbul adlı kitapta bu büyük insanın doğum tarihi belgeleriyle açıklanacaktır" yazıyordu.
Aklıma Mustafa Kemal Atatürk'ün bir sözü geldi: "Tarih yazmak, tarih yapmak kadar mühimdir. Yazan yapana sadık kalmazsa değişmeyen hakikat, insanlığı şaşırtacak bir mahiyet alır." Galiba durum tam da Atatürk'ün dediği gibi şaşırtacak bir mahiyet almaya doğru gidiyor.

Yorumlar (0)
16
açık